“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

4 January 2012

Mee rebus terbaik!!

Anda suka makan mee rebus?

Jika anda peminat mee rebus dan tinggal di sekitar P. Pinang dan Kedah Selatan, anda patut pergi ke kedai Mee Rebus Mak Long. Saya telah pergi dan mencubanya. Ternyata memang sedap!!

Dari PLUS highway, anda masuk exit Bertam. Selepas tol, anda bertemu traffic light dan sila ambil kanan. Kemudian, anda bertemu trafic light kedua dan ambil kanan untuk ke Pinang Tunggal. Di hujung jalan, sekali lagi anda akan bertemu traffic light dan sila ke kanan. Tidak sampai 5 minit, anda akan lihat kedai ini di sebelah kanan jalan. Kanan...kanan...dan kanan...sampai dah.




Pada asalnya saya ke kedai ini atas urusan kerja. Pemiliknya, En. Suhaidi telah menjalankan perniagaan ini lebih daripada 5 tahun yang lalu. Bermula dengan resepi mee rebus daripada ibu saudara, perniagaanya beliau semakin maju dengan pelbagai makanan lain seperti mee hun sup, cucur udang dan masakan bergoreng.

Berbalik semula kepada speciality menu, mee rebus. First, hidangan untuk seorang memang mengenyangkan. Terselit di sebalik mee adalah tauhu goreng, cucur tepung yang garing, telur rebus, hirisan lada dan salad segar. Kuah dagingnya pekat, membanjiri mee dengan rasa pedas dan sedikit manis. Bagi saya yang berasal dari pantai timur, kuah sebegitu memang kena pada citarasa. "Ermmm...caiq aiq liuq chek". Kalau tak cukup masam, anda boleh perah potongan limau nipis. Tapi bagi saya, sepinggan sudah secukup rasa. Just nice.


Selain itu, keramahan pemilik dan isterinya, Pn. Maszura memang menambat hati. Adab orang berniaga, memang begitu. Mungkin itu menjadi salah satu sebab, kedainya ramai pelanggan. Ketika saya ke kedai beliau, jam sekitar pukul 3 petang dan hari tersebut merupakan hari bekerja. Tetapi masyaAllah, pelanggan datang tak putus-putus dan En. Suhaidi sendiri sibuk sekali. Walaupun dibantu dengan 10 orang pekerja, menu bergoreng yang dipesan pelanggan akan dimasak sendiri oleh beliau atau kadangkala oleh isterinya. Cuma untuk mee rebus, kuah akan disediakan di sebelah pagi.


Bila taukeh turun dapur
Masa perniagaan bermula 12 tengahari sehingga 8 malam sepanjang minggu kecuali hari sabtu. Datanglah jika ada kelapangan atau ketika anda melewati kawasan sekitar. Ini bukan promosi percuma untuk Mee Rebus Mak Long hehehe.... Cuma saya gembira melihat OKU macam En. Suhaidi yang gigih berdikari. Kalaulah ada orang di luar sana dapat mencontohi semangat dan usaha beliau, pasti ramai orang berjaya di dunia ini. Saya doakan perniagaan Mee Rebus Mak Long maju dan berjaya. InsyaAllah, satu hari nanti saya akan kembali untuk menikmati keenakkan mee rebus di sini.

No comments: