“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

27 December 2011

Setelah kami dinikahkan...

Tanggal hari ini maka genaplah sudah 25 hari kami dinikahkan. Memang saya akui, sejak post terakhir, saya sudah tidak menjengah ke sini. Sibuk sekali sehingga ada suatu ketika saya fikir, alangkah baik jika kenduri kahwin buat sesimple mungkin. Hanya yang wajib aje. Letih sungguh membuat persiapan. Letih fizikal, letih mental, sesak nafas, serabut fikiran...

Apa yang penting, syukur Alhamdulillah perjalanan majlis kedua-dua pihak berjalan lancar. Walaupun dengan bajet sederhana, bagi saya majlis kami memadai dengan keperluan. Dikunjungi sanak saudara. Yang dekat, datang memeriahkan. Yang jauh, datang meraikan. Itulah yang lebih utama bagi saya dan ahli keluarga. Tiada wujud ketidaksefahaman sewaktu majlis diadakan (walaupun pada awalnya semua orang punya kehendak masing-masing).

Pose malam nikah

Alhamdulillah...walaupun bajet sederhana, sekurang-kurangnya majlis saya sama macam majlis orang lain. Di pihak saya tetap ada pelamin, pengantin berarak diiringi alunan kompang, ada tetamu merenjis pengantin, ada dapat bunga telur, ada potong kek dan lain-lain kerana pada awalnya saya tak membayangkan majlis akan lengkap sebegitu (kerana bajet yang amat "bajet"). 

Majlis bersanding di Pahang
Saya percaya dengan qada' dan qadar. Saya percaya dalam hal nikah kahwin ni, jika kita sabar dengan ujian Allah, Allah akan bagi kita yang terbaik yang kita sama sekali tidak jangka. Janganlah sesekali kita kelam-kabut. Jangan buat keputusan dalam keadaan berserabut. Jika diuji, bertahanlah. Bertenang sehingga yang keruh itu, mengalir keluar dan menjadi jernih.
Majlis bertandang yang pada awalnya dirancang oleh keluarga mertua hanyalah sederhana, bertukar menjadi hebat dan meriah. Tumbang kerbau seekor dijamu kepada seluruh tetamu dengan 5 kawah nasi dimasak oleh orang kampung dan disaji secara hidangan. Di rumah mertua, tiada pelamin untuk tatapan tetapi terima kasih kepada Brie dari Sri Anggerik kerana menyediakan khemah majlis makan beradap yang sangat cantikk!! Untuk makluman, Brie adalah jiran sekampung siDia dan saya puas hati dengan hasil kerja beliau.
Meja makan beradap oleh Sri Anggerik
Senyum suka hati hehehe... (Make-up juga dari Sri Anggerik)
Sesi outdoor berlatarbelakang Gunung Jerai
Saya pasti banyak lagi gambar-gambar menarik yang dirakamkan oleh adik saya Ami yang merangkap sebagai jurugambar rasmi majlis. Tak sabar nak balik KL untuk lihat album gambar yang menurut Ami telah siap. 
Ami, my dearest bro yang merangkap pekerja rencam serba boleh
Syukur untuk kesekian kalinya kerana penantian untuk melalui majlis ini (saya kahwin lewat usia 35 tahun) berakhir dengan majlis yang begitu indah, dengan restu daripada kaum keluarga, sahabat handai dan saudara-mara.

Ada kesempatan nanti, saya akan buat entry untuk perkara-perkara penting seperti andaman, gubahan, kek pengantin dan pakaian sebagai menghargai individu-individu yang secara langsung atau tidak langsung menyumbang usaha, tenaga dan idea dalam menjayakan majlis ini. Saya juga akan usahakan menulis tentang beberapa individu penting yang kehadiran mereka yang sangat-sangat saya hargai.

Terima kasih juga kepada anda pembaca. Walaupun blog saya ini tidaklah seaktif blog lain, tapi anda sudi menyinggah dan meluangkan masa membaca idea sememeh saya hehehe... Terima kasih semua...



28 November 2011

Berandam Nikah-Kahwin

Seperti yang saya maklumkan dalam post Berandam bertunang, bukan mudah nak mendapatkan khidmat andaman. Tambahan pula andai anda tinggal berjauhan dari tempat majlis berlangsung. Sebagaimana saya yang bekerja di Pulau Pinang tetapi majlis berlangsung di Pahang. Pening kepala nak cari...

Namun pening saya berjaya diubatkan oleh Noi. Noi yang telah berkahwin awal 5 bulan daripada saya mencadangkan andam majlisnya iaitu Butik WAHN Seri Pengantin di Chini 2. Alhamdulillah...terima kasih padanya. Saya dikenalkan dengan Nonie (anak pemilik butik). Orangnya kecil molek. Mesra dan pandai berlucu. Noi kata, ramai pelanggan butik ini adalah penduduk sekitar Chini, Muadzam, Keratong sehingga ke Serting. Nonie sendiri yang akan make-up dan siapkan pengantin. Di waktu sibuk, ibu Nonie iaitu pengasas WAHN dan adik perempuannya turut turun padang menyiapkan pengantin.

Wajah selepas disolek
Saya memang sangat berpuas hati dengan hasil kerja Nonie. Double thumbs up! Selain daripada layanan yang mesra (walaupun dia sedang sarat mengandung), dia tetap sabar melayan permintaan kami semua (ada 6 orang pengantin perlu disolek serentak). Hasil solekan pula tidak mengecewakan. Malah ramai memuji solekan tidak keterlaluan.

Justeru, saya mengambil kesempatan ini mempromosikan WAHN Seri Pengantin secara ikhlas. Anda yang masih lagi tercari-cari, tak perlu lagi gusar. Tak perlu bersusah-payah ke Kuantan atau ke Pekan mencari juruandam. Samada anda berbadan langsing atau gempal, di situ ada pilihan baju. Malah mereka akan bantu anda mencari aksesori sepadan yang diinginkan. Jika perlu, anda boleh bersama-sama memberi idea tambahan dekorasi pada baju ataupun pelamin impian.

Nah...tunggu apa lagi?

7 September 2011

Bekas telur

Waktu meronda2 sebelum balik semula ke Penang, saya dan Nyi meronda kat Chow Kit. Ke mana lagi kalau tak ke kedai barang-barang kawin yang berhampiran balai polis tu. Awalnya jenuh juga mencari sebab Nyi parking kat sebelah Menara Safuan. Siap berhenti di gerai makan kat situ a.k.a Pasar Baru Bandung (sebab menunya, peniaganya, pelanggannya majoriti orang Indo) sebab kelaparan. Rawon Satu!!

Gerai yang kami pilih. Nah, lihat pilihan makanannya!!
Sambil makan jamu mata. Pandangan sisi kanan.
Pandangan sisi kiri

Saya dah lupa apa nama kedai barangan pengantin tu. Tapi ramai B2B tahu kedai ni. Saya dapat info pun melalui diaorang juga. Sambil dilayan oleh akak yang becok mempromosikan itu ini, akhirnya saya memilih bekas telur untuk tambahan doorgift sedia ada. Memang niat pun nanti nak bagi telur kat tetamu yang datang.


Ini dia bekas yang dipilih. Ambil warna purple sebab theme color.

Ada lagi warna lain. Ada 8 jenis warna semua.
Malam yang sebelumnya, kami dah berbincang 3 beradik (sapa lagi kalau tak saya, Jamie & Nyi). Keputusan yang dipersetujui, untuk doorgift dewasa bagi aje telur. Back to the basic, kata Jamie. Macam kenduri orang dulu-dulu. Cuma bekas telurnya aje yang moden sikit. Awalnya saya macam berat hati juga. Kalau boleh nak diberi telur bersama goodies dalam paper bags skali. Tetapi bila jumlah doorgift perlu ditambah (mama takut tak cukup lalu akan ada tetamu yang terpaksa balik tangan kosong) disokong dengan RM yang mmm...alahai.. maka, saya pun akur la. Kata kakak-kakak saya, sikit ke banyak ke barang yang diberi, yang penting ikhlas dan tidak membebankan. Hmm...baikkkkk.

Kalau jadi, ujung bulan 9 ni nak balik KL lagi. Misi membeli barang hantaran pula. Hari tu sempat juga survey di Pasaraya GM dan ada sesuatu yang berkenan ada di situ. Bulan 10 pula akan balik ke kampung bersama diDia untuk urusan dokumentasi di Pejabat Agama (eeiii...seram sejuk). Apapun Alhamdulillah...semuanya berjalan lancar mengikut perancangan. Semoga lancar hingga ke akhirnya, Amin.

6 September 2011

Raya oh raya

Akhirnya cuti raya selama seminggu pun bermula. Seperti biasa, sehari sebelum raya kami akan ke Pekan membeli barang-barang makanan untuk hidangan di hati lebaran. Menu sama seperti tahun sebelumnya iaitu ketupat nasi, rendang daging (tahun ni daging rusa), rendang ayam Selangor (resepi Jamie), serunding kelapa, daging goreng sate, kuah kacang dan ketupat pulut (beli di pasar Kuantan). Banyak? Memang pun...itulah menu asal sejak zaman saya kecil sehingga sekarang.

Di kampung, suasana pagi raya di masjid, berbeza tahun ini. Kalau tidak, pakcik Ustat (Ustaz Rani) akan bagi ucapan untuk orang kampung panjang berjela. Sehinggakan orang mula gelisah panas punggung. Namun pakcik Ustat dah meninggal beberapa bula sebelum Ramadhan. Kali ini terasa sunyi pula bila dah tiada ucapan wakil kampung. Ketua kampung yang baru pun tak beri ucapan. Sembahyang raya tahun ini pun selesai lebih cepat dari kebiasaan.

Memandangkan kak long & abang saya beraya dengan keluarga mertua, aturcara program kami sekeluarga ringkas sahaja. Kami hanya pergi beraya ke rumah arwah pakcik ustat dan menikmati hidangan nasi beriani (sedappp). Balik ke rumah, ramai pula jiran datang beraya. So, kena layan tetamu dulu.

Disebelah petang Jamie cadangkan terus ke Pasir Panjang menziarahi kubur arwah baba dan aki. Sebab esok paginya dia nak balik ke Klang beraya dengan keluarga mertua. So, kami ke Pekan petang itu. Selesai tahlil (diketuai oleh Abang Mod), kami ke Kampung Permatang Belida iaitu rumah Pak Awang (sepupu arwah baba).






Keluarga Pak Awang ni, kategori orang kurang senang. Anda lihatlah rumahnya. Tetapi keluarga ini mewah dengan kasih sayang serta rahmat. Kenapa saya cakap macam tu. Sebab rumah ini walaupun kecil dan sempit, ia adalah tempat untuk adik-beradiknya berkumpul raya. Kebetulan pada malam tersebut, mereka akan adakan kenduri arwah untuk Tok Cu (bapa Pak Awang) selepas solat Isya'. Sempat lagi mereka menjemput kami untuk turut serta. Menu malam itu gulai ayam kampung. Tapi mama menolak memandangkan perjalanan nak pulang ke rumah mengambil masa agak lama. Insyaallah...lain kali ya. 





Jamie & Arif menikmati hidangan





Serunding ikan, rendang daging pedas & ketupat



Hari raya kedua, kami hanya duduk di rumah. Aktiviti utama, membersihkan kawasan rumah. Masih ada lagi jiran datang beraya. Niat saya hendak ke Pekan beraya di rumah kawan. Tapi tak jadi kerana kawan ada agenda lain yang perlu dilakukan. Selepas magrib, abang pula sampai dari Kedah. Rumah yang awalnya sedikit senyap selepas anak-beranak Jamie balik, kembali gamat.

Raya ketiga saya dan Nyi bertolak balik KL. Mama pula mengikut abang ke Kertih. Kami saja balik awal sebab nak meronda-ronda di KL. Menunggu untuk cuti raya dan pulang ke kampung, terasa begitu lama. Tetapi bila sudah menyambut raya,  sekejap aje masa berlalu.

Kini masa untuk mengganti puasa pula, hehehe...
























15 July 2011

Yang comel, yang manis

Hari ini saya kembali menulis...

Hampir sebulan saya menyepikan diri. Ada masalah membalut, ada penyakit yang meresah. Namun, Alhamdulillah pelan-pelan saya cuba mengatasinya. Jadi petang ini saya kembali terpanggil untuk menulis. Menceriakan hati yang kian pulih.

Lunch hour tadi saya ke kedai borong makanan ringan dan gula-gula yang berdekatan dengan Gama. Saya dapat tahu mengenai kedai ini pun daripada Pn. Shikin. Dia memang selalu ke situ memberi makanan ringan untuk majlis keluarga.

Seperti yang digambarkan, kedai itu memang penuh dengan pelbagai jenis gula-gula dan makanan ringan. Saya cuba mencatit beberapa barang yang difikirkan sesuai untuk doorgift dewasa dan kanak-kanak. Tujuan utama tu memang nak mencari lolipop. Tapi bukan sekadar lolies, aneka coklat, kek, biskut yang saya jumpa di situ. 

Saya tiada gambar sebenar yang dirakam (takut kena halau dengan taukeh kedai, hehe...). Tapi saya berikan harga yang dijual dan based kepada gambar yang diambil daripada google untuk tatapan anda.


RM 7.90/pack of 90 pcs

RM 5.50/bottle of 60 pcs

RM 9.50/bottle of 50 sticks

RM 7.50/pack of 40 sticks

RM 13.90/pack of 80 pcs

RM 8.50/box of 24 pcs

RM 4.80/pack of 24 pcs

RM 5.50/box of 30 pack

Gula-gula Torrone
RM 22.00/bottle of 600pcs
RM 15.00/pack of 400 pcs

Sebenarnya ada pelbagai lagi makanan ringan di situ. Saya pun naik rambang mata dibuatnya. Ada lagi 2 kedai yang mungkin saya akan kunjungi bersama Sarah. Memang kami rancang nak beli bersama. Manalah tahu kalau-kalau boleh dapat diskaun lagi. So, sekarang masa untuk membuat bajet telah tiba...

8 June 2011

Crepe Paper a.k.a Kertas Tisu

Sejak akhir-akhir ini hati saya tergoda dengan kraftangan yang dibuat daripada crepe paper. Tak sangka rupa-rupanya kertas ini boleh dibuat aneka kraf. Terutamanya bunga. Bila saya menyusuri laman blog yang ada, pelbagai pilihan bunga yang boleh kita lakukan dengan memerlukan sedikit kerajinan + imaginasi + usaha = memang the boom!

Cuba lihat ini. Idea ini saya lihat di http://www.marthastewartweddings.com/


Jambangan bunga tangan

Jika anda singgah di website ini, terdapat beberapa pilihan jenis daun dan bunga yang boleh anda lakukan secara diy.

Curly petal
Bubble petal


Long leaf
Double leaf



Rolled petal
Folded petal


Sekiranya anda ke kedai bunga tiruan atau alat tulis, anda boleh lihat warna-warna crepe paper ini berbeza mengikut syarikat pengeluar. Saya tak pasti ianya berasal dari mana tetapi jika dibandingkan, setiap jenis kertas atau bentuknya (samada digulung seperti reben atau dilipat memanjang) adalah tidak sama.

Rata-rata yang sering dijual di sini ialah jenis tebal dan nipis. Jenis tebal selalunya tidak lebar dan harganya sekitar RM1.20 ke atas. Kadangkala warna disebelah dalam tidak sama dengan bahagian luar. Bagi kertas nipis, selalunya ia berbentuk lipatan bergulung. Harganya pula jauh lebih murah iaitu diantara 50 sen atau 60 sen sekeping. Ianya lebih lembut dan sangat sesuai untuk dijadikan kelopak bunga seperti bentuk-bentuk di atas.

Peringatan: Jangan sentuh kertas ini ketika tangan anda basah. Ini akan melunturkan warna kertas sekaligus ianya akan berkedut (agaknya inilah sebab ia dipanggil kertas tisu).

Saya bercadang untuk mengolah idea ini untuk dijadikan bunga telur.  Selain jimat kos, ianya sangat comel dan memikat mata yang memandang. Marilah kita sama-sama mencuba. Mungkin di masa akan datang, saya akan paparkan hasil kraf saya di sini untuk tatapan anda. Selamat mencuba!

7 June 2011

Pulut Kuning

Saya memang memilih pulut kuning berbanding dengan kek perkahwinan untuk majlis makan beradap nanti. Pertamanya sebab saya memang suka makan pulut kuning. Nak pulak time baru sudah masak dengan wap panas yang menari di udara. Ditemani dengan kari telur yang pekat dan masam-manis. Mmm....berkecur air liur. Keduanya sebab saya rasa pulut kuning tu lambang makanan istimewa orang Melayu. Selalunya kalau ada majlis-majlis keraian, maka akan terhidanglah pulut kuning sebagai kepala hidangan.

Dulu-dulu, saya ingat lagi mak saya sediakan pulut kuning dalam mangkuk tingkat untuk hari pertama saya dihantar mengaji quran. Lauk peneman ialah sardin sambal. Kiranya masa tu dah dikira satu hidangan yang agak mewah. Semua kawan-kawan makan dengan semangatnya. Itulah juga permulaan saya mendapat kawan baru dan membuka semangat nak mengaji dengan lebih pantas dari orang lain. Selain itu, pulut kuning juga akan menjadi hidangan hampir setiap kali saya menyambut ulang tahun kelahiran masa zaman kanak-kanak. Justeru, saya ingin sekali kali ini pulut kuning kekal dalam hidangan di hari majlis bahagia.

Sebagai permulaan, saya telah dapatkan contoh pulut kuning yang telah dihiaskan menerusi carian google. Ini penting supaya orang yang akan bertanggungjawab tahu macamana nak hiaskan pulut ini. Mesti ada telur sebagai hiasan. Seperti di bawah.



Kalau 2 tingkat pulak, mungkin yang di bawah ni lebih sesuai dengan kehendak saya. Ada telur. Ada lauk diletakkan sekali.



Ishkk...tengok gambar pun dah rasa berselera.
Yang macam ni cantik dipandang, macam sedap untuk dirasa.

Saya nak cadangkan pada mak supaya meja pengantin serta hidangannya akan diuruskan oleh mak-mak sedara saya. Saya percaya mereka ada kebolehan menghias tetapi tidak diketengahkan semasa menghadiri majlis kenduri keluarga. Kali ini, saya nak minta mak maklumkan kepada mereka. Mohon untuk kerjasama. Saya yakin, mereka berbangga untuk membantu. Kalau kita minta, Insyaallah mereka mau menghulur tenaga.

Saya mau, majlis saya nanti tempat penyatuan keluarga jauh dan dekat, tempat membaja kemesraan yang kian kering dek edaran waktu, tempat mencurahkan kasih sayang dan prihatin antara satu sama lain. Mungkin pulut kuning ini dapat menjadi salah satu alat kepada tujuan itu. Sebab hujan sehari kadang-kala dapat membasah kemarau setahun...ewah...

3 June 2011

Barakah Hari Jumaat

Saya balik ke ofis tengahari ni dengan muka yang penat sebab baru selesai menghadiri mesyuarat di luar. Tiba-tiba ternampak sepotong kek coklat di atas meja. "Aaa ni mesti hidangan tazkirah pagi tadi ni". Sudah menjadi rutin pada hari Jumaat hujung bulan, pejabat saya akan meraikan sambutan hari lahir anggota yang lahir pada bulan semasa. Ada hadiah, ada makan-makan, ada ucapan. Kemudian, saya tengok ada kertas sekeping di sebelah kek tu. Bila diterbalikkan, maka terteralah

      Sijil Penghargaan Pekerja Cemerlang Mei 2011...

Wah...muka yang separa toya terus bertukar menjadi ceria. Senyum meleret ke telinga. Saya dengar bos saya dari jauh ucapkan tahniah. Lepas tu kawan-kawan pula ucapkan tahniah sambil bertanya bila nak belanja. Hehehe...alhamdulillah. Sejuk hati bila dihargai begini. Walaupun hanya di atas sekeping kertas berwarna ditemani oleh sepotong kek coklat, hati saya tetap berbunga. Rasa berbaloi menghadap komputer buat statistik sampai kelabu biji mata. Rasa lapang dada bila teringatkan pernah bertungkus-lumus menyiapkan kerja orang lain hanya kerana akur kepada arahan.

Subhanallah....Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui. Sebagai manusia saya pernah juga merungut tatkala diminta selesaikan kerja orang lain. Pernah tertekan apabila diminta lakukan tugas lebih daripada sepatutnya. Pernah lupa sesungguhnya, saya ini hanyalah seorang HAMBA. Walau apapun yang saya buat, walau siapa pun yang memberi arahan, saya tetap hamba kepada Allah Yang Esa.

Ada ketikanya Allah akan bagi imbuhan kepada setiap zarah yang kita lakukan. Ada yang lazat dan tidak kurang juga yang pahit melekit. Apabila sedar dari alpa maka seharusnya bersyukurlah. Lebih-lebih lagi pada Jumaat yang barakah ini. Penghulu segala hari.

Allahamdulillah...

25 May 2011

Housemate baru

Namanya Farah.

Orangnya masih muda dan cute. Ramahnya boleh tahan. Dia telah menjadi housemate saya sejak hari Isnin yang lalu, secara rasminya. Tidak dinafikan kadang-kala saya rasa janggal bersama dia di rumah. Mungkin kerana masih baru. Perasaan itu tidak boleh disamakan ketika tinggal bersama Lin. Semestinya saya kena terima hakikat itu, dia bukan Lin.

Perkara awal yang saya bagi tau Farah ialah, saya bukan orang yang terikat kepada peraturan. Maksud saya, saya tidak menetapkan apa-apa syarat untuk dia tinggal bersama. Yakni, berkaitan dengan perkongsian melakukan kerja-kerja rumah. Kebersihan ke, kekemasan ke, keperluan membeli barang dapur ke melainkan berkaitan tanggungjawab melunaskan bil utiliti dan sewa bulanan. Kalau rajin, buatlah. Kalau malas, buat dek ajer. Tak perlu nak susah-susah memaksa diri nak jaga kebersihan atau mengemas itu ini.

Saya tidak mengharap apa-apa dari Farah. Jika dia boleh sesuaikan diri, jadi teman bersembang, boleh lepak depan tv sambil jadi pengkritik tv tidak bertauliah, boleh makan bersama sekurang-kurangnya 5 hari seminggu, pun sudah memadai. Demand ke?

Ishk..takde lah. Sekilas ikan di air, saya nampak Farah ni baik budaknya. Harap kami dapat menyesuaikan diri sesama sendiri. Macam hubungan adik-kakak. FIY, dia memang tak de kakak (tunggal perempuan) dan saya pulak takde adik perempuan. Mak dan ayah dia pun peramah dan mesra pula. So, I think we can be good together.


20 May 2011

Kain sari jemeki

Petang kelmarin saya pergi meronda bersama Kak Ton ke Penang Street. Di situ terkenal dengan gelaran Little India. Sememangnya di situlah pusat pakaian dan peralatan keperluan kaum India. Tujuan saya nak mencari kain sari untuk dijadikan baju untuk majlis saya nanti.

Misi: Kain sari polos berjemeki
Warna: Putih atau kelabu
Bajet: maksimum RM100 (hehe...)

Kalau anda pergi ke situ, memang rambang mata di buatnya. Banyak pilihan kain, corak, harga dan warna. Dari kain sari sehinggalah ke baju punjab samada untuk lelaki atau wanita, kanak-kanak atau dewasa. Memang pening nak memilih. Semuanya berkenan.

Disebabkan excited sangat nak mencari kain, saya lupa nak snap gambar suasana di situ. Lain kali saya pergi, saya akan ambil gambar supaya anda dapat gambaran macamana Little India di Penang.

Sedikit hampa kerana warna dicari dengan bajet yang ciput tidak ditemui. Kata seorang penjual di situ, warna yang sering menjadi pilihan adalah warna terang. Putih hanya digunakan untuk kematian. Alahai...macam tu pulak. Dah tersentot perasaan.

Belek punya belek, saya terjumpa kain ni. Saya berkenan coraknya dan warnanya walaupun jauh tersasar tapi....mmm...cantik! Harganya believe it or not, RM55 only! Setelah berfikir 12x, saya pun beli. Dah berkenan sangat.

Malam tu saya tanya Z,"ok ke kalau kita pakai kaler kuning?"
Dia jawab," Warna apapun abang tak kisah. Asalkan warnanya cemerlang..." (Hee...jawapan yang dinanti-nantikan)


Cantik!

So, mission accomplish. Sekarang ni kena cari tailor plak area sini. Melalui tinjauan awal, harga upah mungkin sekitar RM150 untuk kain jenis macam ni. Sekiranya anda kenal tailor yang bagus, do inform me please. Saya berharap sangat kain ini akan bertukar menjadi baju yang akan menyerlah penampilan saya pada hari yang berbahagia itu nanti.

Haii...seronoknya...

6 May 2011

Asam pedas tempoyak ikan patin

Saya ambil kesempatan balik kampung pada cuti Hari Buruh minggu lepas. Kali terakhir saya pulang ke Pahang pada bulan Februari lalu. Penang-Pahang bukannya dekat, ya tak. Bukan boleh dapat balik selalu. So, bila ada cuti umum tu, saya cuba selitkan samada balik Pahang atau paling tidak pun, balik ke KL.

Perkara yang saya nak highlight kali ini ialah, asam pedas tempoyak ikan patin. Haa...anda pernah makan masakan ini?  Bagi orang Pahang, masakan ini memang famous la. Kalau sesiapa yang sering menggunakan highway Pantai Timur, masakan ni memang ada disediakan di Hentian R&R Temerloh. Tapi harganya mak aii...dalam RM6-RM7 seketul (bukan seekor).

Kebetulan balik kampung baru-baru ni, saya singgah untuk bersarapan di Kampung Paloh Hinai. Jika anda melalu jalan Batu Balik menuju ke Pekan, anda akan bertemu sederet kedai di Taman Selasih yang terletak bertentangan dengan SRK Paloh Hinai (sekolah saya dulu).  Ada dua kedai yang menjual makanan di situ dan saya memilih untuk makan di Gerai Kak Cik.


Setiap kali saya datang, memang gerai ni sentiasa penuh dengan pelanggan. Saya tak pasti pukul berapa mereka mula berniaga tetapi gerai ni menawarkan pelbagai pilihan untuk bersarapan seperti roti canai, nasi dagang, nasi lemak, mi/mihun goreng dan pelbagai lauk-pauk untuk nasi putih.

Adik (Ami) dan Tini (kakak) memesan roti canai. Maryam (anak saudara) nak makan nasi dagang. Saya...dah tentu nasi putih dan asam pedas ikan patin. Menu pilihan sepanjang hayat! Hehehe...

Menyelerakan... cukup sekadar dimakan bersama sambal belacan, anda dapat menikmati rasa keenakan ikan patin dan tempoyak yang authentic. Selain itu, gerai ini turut disajikan dengan pelbagai pencicah seperti sambal belacan, sambal tempoyak, sambal kicap dan budu untuk dimakan bersama ulam-ulaman.
Difahamkan ikan patin yang dimasak di kedai ini diternak dalam aliran Sungai Pahang. Harganya? Saya pasti ia mengikut kepada potongan ikan samada bahagian ekor, badan atau kepala. Kalau seperti di bawah, harga ikan yang telah dimasak hanya RM3.50 sepotong. Murah kan...


Cara masakan asam pedas ini mungkin sedikit berbeza berbanding di Temerloh, Kuala Lipis atau di daerah lain. Kalau di sebelah Pekan, ikan ini dimasak bersama lada kecil, tempoyak dan petai jeruk. So, rasanya akan menjadi pedas, masam-manis dan sedikit pahit-pahit lemak (betulke perkataan tu?). Daum kesum akan ditambah sebagai penyedap rasa dan pewangi masakan. 
Jelas nampak telur di dalam kepingan roti canainya. Kuah pencicah roti canai ini memang sedap. Rasanya seperti campuran kari dan gulai lemak. 
Nasi dagang masih dibungkus dalam daun pisang dan berlaukkan ikan aya (tongkol).

Sekiranya anda melalui kawasan ini, singgahlah dan cuba nikmati keenakan makanan di gerai Kak Cik. Terutama asam pedas tempoyaknya yang ummpphhh! Memang terasa semua ramuannya.

28 April 2011

DIY Bunga Penanggah

Bunga penanggah/rozet selalunya diberikan kepada tetamu istemewa dalam majlis-majlis rasmi. Sejak akhir-akhir ni, sudah menjadi trend untuk memberi bunga ini kepada penanggah yang bertungkus-lumus membantu tuan rumah di majlis-majlis keraian dan kenduri-kendara.

Apabila melihat bunga dulang masa bertunang dulu yang sudah tidak digunakan, saya mula mencari idea untuk mengolahkannya. Sayang pula jika dibiarkan begitu saja. Bunga itu dibeli dan tak sewajarnya dibazirkan. Nak digunakan dalam hantaran perkahwinan, tak menepati tema warna pulak. So, fikir punya fikir jadilah seperti gambar di bawah.
 

Ini bunga asal


Keadaannya setelah dileraikan
Mak saya memang pesan letak wang pada bunga tersebut. Walaupun amaunnya tak seberapa, tapi sekurang-kurangnya orang yang datang menolong nanti akan buat kerja dengan rasa dihargai dan gembira.


Taraa... inilah hasil kreativiti yang tak seberapa tuh...


Saya mungkin akan gunakan pelbagai jenis bunga yang lain sebab masih ada lebihan bunga-bunga deko majlis dulu-dulu. Elok digunakan sebelum rosak. Kalau ada kesempatan, saya akan upload gambar-gambar bunga yang dihasilkan, ok.



21 April 2011

Lin, kau pergi jua...

Saya tengah layan blues petang-petang ni sambil dengar lagu Mohram. Mood nak buat keja terbantut bila dapat tau Lin dah dapat surat bertukar tadi. Ya, Lin akan memulakan tugas di pejabat baru di Putrajaya mulai 3 Mei kelak.

Alahai...tersentot perasaan. Mula-mula dulu lapor diri ke sini dengan Pah. Beberapa bulan kemudian, Pah minta tukar ke tempat yang dekat dengan keluarga. Pastu elok-elok duduk menyewa bersama Lin dengan penuh keceriaan dan keharmonian, Lin pulak akan pergi. Tak sampai setahun pun bersama. Sedih la pullokkk...!


Langkawi Trip

Semalam di Kolam Air Panas Ulu Legong. Masa saya ambil gambar ni Lin belum mandi ...hehehe

Waktu di Cameron Highlands. Ni pun jenuh saya pujuk nak ambil gambar cute ni...
 Saya bila lagi? Memang saya ada mohon bertukar. Kadang-kadang tak tahan juga menanggung expenses bila duduk jauh di seberang pulau. Sekurang-kurangnya boleh dapat pejabat yang berhampiran dengan rumah. Boleh berulang-alik. Tetapi nampaknya cuaca kelam je. Harapan nak dapat tu berat sebab ramai lagi yang mohon lebih terdahulu daripada saya. Yang telah berkeluarga dan ramai tanggungan. Setakat saya seorang diri (selain terpaksa bayar ansuran rumah sendiri dan rumah sewa) apalah sangat bebannya. Ye ke?

Sedih... Hmm...Saya agak Lin pun sedih walaupun dia gembira kerana hasratnya tertunai. Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain. Dalam hati, saya tetap berdoa Lin akan bahagia di tempat kerja yang baru. Jangan lupakan akak, dik. Saat-saat kita dok mengetoi kat rumah tu sentiasa dalam lipatan kenangan. Especially your sambal belachan power!


Cantik punya lentok kat PWTC (gambar paparazzi)

Selamat jalan adikku... Selamat berjaya di tempat baru...