“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

19 March 2012

Game dulu-dulu

Pernah main game ini?



Bagi siapa yang familiar, memang ingat sangat nama game ni. Bagi siapa yang tak biasa tengok, apatah lagi main, inilah game "Donkey Kong". Game ini antara game yang popular sewaktu video game mula-mula diperkenalkan. Waktu itu, rasanya saya masih di sekolah rendah (1980-an). Ingat lagi, kami adik-beradik berebut-rebut nak bermain. Sampai ada yang merajuk dan masam muka.

Ehsan: Google

Video game ini didatangkan dalam bentuk pemain kaset, kaset game, 2 controller dan pistol (bergantung pada harga set. kalau yang murah lagi tak disertakan pistol). Selain daripada Donkey Kong, ada lagi banyak game yang famous seperti Rambo (kegemaran Adik), Mario, Pac-Man, Karateka, Goonies, Ice Climber, Super Ninja, Tetris, King Kong dan banyak lagi. Kadang-kadang tu terdapat lebih daripada 100 games dalam 1 kaset. Memang asyik dibuatnya.

Hehehe...kelakar teringatkan masa dulu-dulu... Masa tu,kalau tak silap saya harganya sekitar RM300. Kemudian apabila gameboy diperkenalkan, harganya turun kepada RM100++ sehinggalah ia tidak popular lagi. Jadi, bagi mengembalikan nostalgia anda yang pernah addict kerananya, saya "tempek"an widget game Donkey Kong di bawah. 

Selamat bermain...

No comments: