“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

6 March 2012

Ayah Ngah

Saya berpendapat, adalah amat perlu untuk saya paparkan individu yang jarang saya temui pada hari-hari biasa dalam hidup. Tambahan pula mereka hadir ke majlis saya. Hadir meraikan dan memberi restu untuk kebahagian.


Othman b. Bakar
Saya dan adik-beradik menggelarkan beliau sebagai Ayah Ngah. Beliau adalah adik arwah Baba dan tinggal di Bukit Goh, Kuantan. Saya tak pasti berapa umurnya tetapi keadaannya agak uzur kerana umur dan penyakit yang dihidapi. Kehadiran beliau tidak dijangkakan. Tetapi yang membuatkan saya terharu, dia sudi naik ke pelamin untuk merenjis. Dia dipegang oleh Cu (Abdul Rahman b. Bakar) dan Mak Ndak (Azizah bt. Bakar) berjalan perlahan-lahan (pernah diserang angin ahmar) menuju kepada saya. Hanya Allah yang tahu sebak hati saya ketika itu. Apatah lagi bila membayangkan seolah-olah beliau itu adalah arwah Baba.

Saya sendiri tidak ingat bila kali terakhir saya bertemu Ayah Ngah sebelum ini. Kalau dulu, arwah Baba rajin membawa kami menziarahi kaum keluarga. Namun sejak arwah meninggal, hubungan saudara kian renggang. Tambahan pula kami kian dewasa dan sibuk dengan kehidupan masing-masing. Kejam alasan itu bukan?

Sesungguhnya saya gembira Ayah Ngah datang. Saya gembira dapat kembali melihat wajahnya. Wajah senyum itu mirip sekali arwah Baba. Alhamdulillah...jika tidak kerana majlis ini, saya sendiri tidak pasti bila akan bertemu beliau.

Semoga Allah berikan keberkatan dan rahmat kepada Ayah Ngah dan seluruh ahli keluarganya; Mak Ngah Endon, Abang Naza, Abang Nazri, Kak Na, Arif, Kak Ni, Sitah dan Mimi...Amin.


No comments: