“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

16 April 2012

Nak awen..yea

Bukan saya...hehehe. Dia tu kawan saya. Antara best friend masa mula-mula bekerja dulu. Masa tu kami sama-sama bujang. Saya selalu melepak kat rumah dia pada hujung minggu. Dia rajin memasak dan saya rajin memakan...ahakss. Kekadang tu melarat sampai tidur kat rumah dia. Tu yang syok tuh.

Bila dia kahwin, masa dia dan saya terbatas. Dia berpindah rumah. Saya berpindah pejabat. Sudah jarang berjumpa. Tetapi sentiasa update berita melalui mms dan telefon. Difahamkan perkahwinan dia bermasalah. Akhirnya mereka berpisah. 

Dua hari lepas, dia mesej saya memaklumkan dia akan berkahwin tidak berapa lama lagi. Kenalan keluarga. Saya tumpang gembira. Orang baik seperti dia, wajar mendapat lelaki baik. Mungkin perkahwinan pertama dulu adalah dugaan. Tambahan pula keputusan dibuat secara terburu-buru.

Moral cerita: Kalau anda sudah bertemu yang berkenan, kenali dahulu siDia tanpa tergesa-gesa. Ambil sedikit masa tak mengapa. Kenali dulu hati budi agar menjadi serasi. Tetapi jangan terlalu lama. Takut siDia terlepas menjadi milik orang. Perkahwinan adalah suatu yang membahagiakan. Jangan sampai wujud penyesalan.

Hmm...teringat lauk singgang ikan aya (tongkol) yang dia selalu buat.

No comments: