“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

22 July 2012

Selepas seminggu

Ihya ramadhan...

Syukur alhamdulillah. Tahun ini, bukan sahaja saya menyambut ramadhan bersama siDia yang tersayang, malah Allah memberi kenikmatan kepada saya untuk berpuasa di rumah sendiri. Sesuatu yang saya tidak jangka akan berlaku pada tahun ini, tetapi sentiasa berdoa dan mengharap ianya menjadi kenyataan.

Apa khabar anda di sana? Hari ini hari kedua kita sama-sama menunaikan ibadah puasa. Saya doakan ibadah saya dan anda juga diberkati dan memperolehi pahala. Awal dinihari, saya cuba bangun awal untuk memasak lauk sahur untuk kami berdua (sesuatu perkara yang baru). Sebelum ini, saya seperti bujangan yang lain - hanya makan apa yang ada. Kadangkala langsung tidak bersahur pagi. Memadai makan pada malam sebelumnya.

Selepas seminggu di tempat kerja baru, saya masih lagi dalam proses menyesuaikan diri. Adat kerja, teramat berbeza sekali dengan kebiasaan saya. Memandangkan ini pertama kali saya bekerja di institusi, saya sendiri masih kabur dengan keperluan dan pelaksanaan. Sedetik di hati, ada kerisauan untuk memenuhi tanggungjawab ini. Mampu atau tidak.

Namun itulah dugaan untuk saya. Allah memperkenankan doa saya dan disertakan dengan dugaan untuk menguji kekuatan diri. Doa saya lagi, "Ya Allah, kuatkanlah semangatku untuk bekerja di sini. Berilah aku ketabahan menempuhi dugaanMu. Kurniakanlah sifat-sifat pemimpin yang mulia dalam diriku. Jauhilah aku sifat-sifat keji yang Engkau benci. Semoga aku beroleh kejayaan dalam pekerjaan ini, Amin..."



No comments: