“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

13 February 2013

Dapat pahala rupanya...

Saya selalu merungut bila tengok misai atau janggut siDia tumbuh liar di muka. Cepat-cepat suruh dia cukur. Kadang-kadang dia termiss juga mencukur di hari jumaat. Tapi kerapnya dia suka beri alasan, "dah tu isteri abang tak tolong cukur, sebab tu dia panjang..." Saya pun buat muka kelat. Dah tentu tumbuh kat muka dia. Kalau muka saya dah tentu tak dan panjang, saya dah potong.
 
Kerapkali hari jumaat, memang saya tolong potong kuku siDia sebelum dia ke masjid. Tambah-tambah kuku kaki sebab siDia ada masalah urat lutut dan sukar bersila atau membengkok kaki. Cuma kalau rajin saja saya akan tolong gunting misai atau janggut dia. Sebab tak tahan tengok dia biarkan bertaut menjadi jambang. Merimaskan. Serabut. Macam daddy Simba pulak jadinya. Tapi kalau time saya malas, tok sah kata apalah. Dia sua gunting pun saya boleh buat tak nampak. Gunting la sendiri! Ada juga saya kata macam tu kat dia. Geram dengan alasan "nak bermanja" tak kena gaya tu. Malas jer lebih.
 
Astagfirullah halazim... Ya Allah ampunkan dosa saya...
 
Saya baru memulakan bacaan buku Biografi Agung Rasullullah Sallallah Alayhi Wassalam oleh Rusydi Ramli Al-Jauhari. Buku yang dihadiahkan oleh pemilik Alim Harmony Sdn. Bhd. ini telah membuka hati saya untuk kembali dengan dunia bacaan setelah lama ditinggalkan.
 
ehsan: Google
Di dalamnya saya terjumpa bahagian 10 wasiat Rasullulah kepada puterinya Fatimah Az-Zahra'. Diantara wasiat itu ialah tentang perkara ini yang mengetuk perasaan saya.
 
"Ya Fatimah, tidaklah wanita yang meminyakkan kepala suami dan menyikatnya, meminyakkan janggut dan memotong misainya serta memotong kukunya melainkan Allah memberi minuman yang didatangkan dari sungai-sungai syurga. Allah mempermudahkan sakaratul maut baginya serta kuburnya menjadi sebahagian dari taman-taman syurga. Allah membebaskannya dari seksa neraka serta dapat melintasi titian sirat dengan selamat.
 
Diam sejenak.
 
Betapa ruginya saya melepaskan peluang mendapat pahala mudah dari Allah. Sedangkan ganjaran yang diberi amat besar dan sangat bernilai. Saya pernah dengar tentang wasiat Rasullullah kepada anaknya tetapi saya tak pernah ambil berat akan perinciannya. Tak sangka pula...
 
Astagfirullah halazim... Ya Allah ampunkan dosa saya...bukalah pintu hati saya luas-luas untuk berubah...saya nak PAHALA itu.

No comments: