“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

29 January 2013

Kota Bharu - Hari Terakhir

Bangun tidur pagi ini dengan perasaan sedikit tak syok. Hari ini dah nak balik. Esok keja. Tetapi bila fikir kenangan indah jalan-jalan dan makan-makan, perasaan kembali ceria. Lainkali bila ada cuti kan boleh datang lagi...hehehe.
 
Pukul 9.00 pagi kami check-out dari hotel. Kami sudah berjanji dengan Kak Wan untuk bertemu di Pasar Siti Khadijah. Sebenarnya dari hotel ke pasar tersebut tidak jauh. Naik kereta tak sampai 5 minit. Kalau jalan kaki pun kira-kira 500m saja.
 
Sementara tunggu Kak Wan, kami bersarapan di belakang pasar. Terdapat beberapa gerai makanan telah dibuka. Kami pesan nasi dagang gulai ikan tongkol, ayam goreng berempah (kecik je) dan minuman teh panas untuk dua orang. Jumlah RM13...agak mahal. Tapi makan juga sampai abis...hehehe. Selepas makan, kami mula meronda masuk ke dalam pasar.
 
Tingkat bawah
Sebelum ini saya gambarkan pasar ini besar dan luas. Realitinya suasana seperti di Pekan Rabu, Alor Setar. Pasar ini mempunyai 3 tingkat dan dipenuhi dengan gerai-gerai kecil. Di tingkat bawah, terdapat penjual lauk basah seperti sayur, ikan, daging dan buah-buahan. Tingkat 1 dipenuhi dengan gerai produk kering seperti hasil lauk, serunding, rempah-ratus dan bawang-lada. Tingkat 2 pula terdapat gerai kain pasang, sutera dan batik. Harga kain di sini boleh ditawar. Peniaga sanggup melayan kerenah anda dengan kata-kata yang mesra. Jika anda menawar harga dengan bersungguh, pastikan anda beli. Anda mungkin dapat harga yang diingini. Tambahan pula jika anda pelanggan pertama mereka hari itu.
 
Dari Pasar Siti Khadijah, Kak Wan membawa kami berjalan-jalan di sekitar Perkampungan Kraf yang letaknya bersebelahan dengan pasar. Di sini ada dijual pelbagai produk kraf seperti bekas anyaman, produk kayu dan cetakan batik.
 

Sesaiz je ya orang dan beduk tu ;)
Teringat time bersanding dulu...ewah!

With Kak Wan...frenz forever!
Di sini juga kami berkesempatan  menikmati makan tengahari di Restoran Cikgu yang sangat popular itu.

Melebar senyum bila tengok makanan
Di sini pilihan hidangan lengkap bermula 11.30 pagi. Terdapat pelbagai ulaman, lauk-pauk kampung dan pilihan pencicah seperti budu, tempoyak dan sambal belacan. Saya lihat hampir setiap meja mesti mengambil ikan keli goreng sebagai santapan. Lihatlah saiz ikan kelinya tu, besar sungguh!
 
Puashati makan di restoran ini. Terima kasih Kak Wan belanja kami. Situ ialah destinasi terakhir kami di Kota Bharu. Memadailah percutian cara spontan. Ala-ala backpackers gitu... Walaupun sempoi, cuti-cuti Kota Bharu tetap menyeronokkan.
 
Kami berpisah Kak Wan di Wakaf Baru. Sempat bertemu Cha untuk bersalam dan mencium pipi "chubby"nya. InsyaAllah ada rezeki akan sampai lagi ke sini. Mungkin akan datang, pergi menghala ke timur pula melihat pantai di Bachok pula.
 
Anda bila lagi? 
 
 
 
 
 

No comments: