“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

16 April 2013

Alahai BP oh BP!

Darah naik pulak hari ini 130/90! !
 
Setelah minggu sudah berada di paras normal, minggu ni tukar pulak warna catitan BP kepada warna merah. Missi tanya tak boleh tidur ke semalam. Segan nak mengaku tetapi memang benar 2-3 hari ini saya kerap terjaga tengah malam. Lepas tu, nak tidur semula makan masa pula sejam dua. Atau mungkin juga semalam agak penat mempengerusikan 4 mesyuarat non-stop. Hmm... jenuhlah macam ni jika berterusan sehingga 5-6 bulan nanti.
 
Mendengar saya merungut tentang BP tatkala masuk office tadi, seorang staf saya menghampiri saya untuk berkongsi cerita. Thanks Yasir. Wife dia juga pengalaman yang sama. Pada awalnya wife beliau tidak disiplin makan ubat. Sehingga pada satu masa kena stroke di pejabat. So, dia berpesan kepada saya supaya jaga tidur dan jangan culas makan ubat. Darah tinggi adalah silent killer.
 
Seriau bulu roma! Baiklah...saya memang akur makan ubat setiap hari cuma kekadang tu ada terlepas timing sebab lupa. Hmmm...baru teringat. Dah beberapa hari saya tak makan sengkuang cina yang mertua pesan suruh makan. Mak kata berkesan untuk turunkan BP dan sejukkan badan. Jus epal hijau pun tak minum. Cuma petang semalam sempat cicah epal hijau dengan kuah rojak...boleh diterima ke? Hehehe...
 
Ishk kalau tak sihat, camana nak balik mengundi di Pahang? Lagipun dah lama tak jumpa Mama dan mereka yang lain. Rindu juga kat Maryam yang hanya sempat wish happy birthday melalui telefon beberapa hari lalu. Perjalanan balik memang makan masa berjam. Kalau badan penat, bertambah pulak BP. Tapi hati rindu teringat kat keluarga.
 
Alahai...serba-salah dibuatnya...
 

No comments: