“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

18 June 2012

Doa untuk pasangan pengantin

Bagi anda yang menyelitkan slot ini dalam aturcara majlis, pastikan ia berjalan lancar dan sampai kepada tujuan asal. Jangan dijadikan sekadar memenuhi acara atau sengaja nak tunjukkan majlis kita ada unsur keagamaan. Jangan...tak baik. 

Pertama, tetapkan siapa yang sebaiknya membacakan doa itu. Tak perlulah nak minta imam masjid atau guru agama membacakannya. Tetapi kalau ada lebih afdal. Kalau tiada, biarlah seseorang itu mempunyai suara yang lantang dan jelas. Supaya bacaannya nanti dapat didengari dan difahami.

Kedua, dapatkan doa yang bersesuaian. Zaman sekarang sangat mudah. Tekan saja di internet, hampir semua yang anda cari boleh ditemui. Lepas tu, copy dan paste ajelah. Jadikan ia sebuah lembaran.
 
Perenggan doa
Ketiga, tentukan masa bila ia akan dibacakan. Anda pernah lihat entry saya berkaitan dengan aturcara majlis? Ya, di situ saya letakkan slot doa dibaca selepas pengantin duduk di pelamin. Sebaik-baiknya ketika itu, minta semua hadirin diam dan minta DJ matikan muzik yang berkumandang.

Itu sahaja saranan saya. Saya cakap berdasarkan pengalaman semasa majlis saya dulu. Bila teringat, rasa syahdu ketika doa itu dibacakan. Semua orang diam. Suasana hening seketika. Seakan-akan masa terhenti daripada riuh-rendah berkenduri. Sipembaca doa, anak saudara saya, Angah yang berumur 15 tahun.

Angah tetap praktis walaupun pengantin dah datang
 
Kusyuk...
Baiklah...untuk anda pembaca yang dikasihi terutama bakal pengantin, di sini saya sertakan doa yang telah dibaca semasa majlis saya.

 
Segala puji hanya untuk-Mu ya Allah yang telah menjadikan kami berpasang-pasangan. Selawat dan salam di atas junjungan kami Saiidina Muhammad S.A.W. rahmat sekelian alam serta keluarga dan sahabat-sahabatnya sekelian.

Ya Allah, pada hari yang berkat ini, kami berhimpun di sini sebagai tanda kesyukuran kami atas nikmat-Mu bersempena dengan majlis perkahwinan yang diadakan oleh keluarga kedua-dua mempelai dengan selamat dan sempurna bagi pernikahan anakanda mereka.

Ya Allah Ya Tuhan Kami yang Maha Sempurna, rahmatilah majlis ini semoga ianya berjalan dengan sempruna seperti mana yang telah engkau kehendaki dan berkatilah majlis yang diadakan ini dengan keberkatan dari permulaan hingga ke akhirnya. Sesungguhnya pertemuan ini adalah dengan izin-Mu.

Ya Allah Ya Tuhan Kami yang Amat Mengasihi, limpahkanlah rahmat dan keampunan-Mu kepada pasangan pengantin. Kurniakanlah keduanya ketenangan, kebahagiaan dan jiwa yang tabah menghadapi setiap dugaan dan cubaan hidup berumahtangga lebih-lebih lagi di akhir zaman yang penuh pancaroba ini.

Ya Allah, kurniakanlah restu dan kasih sayang diantara kedua pengantin ini serta eratkan hubungan keduanya sepertimana telah Engkau hubungkan diantara air & tanah, Adam & Hawa, Ibrahim & Siti Hajar, seperti Yusuf & Zulaika, Ayub & Rahmah, Musa & Safurah, Sulaiman & Puteri Balqis dan seperti Baginda Muhammad S.A.W. & Khadijah.

Ya Allah, satukanlah keduanya dalam inayah dan barakah-Mu. Semoga menjadi Nur ibadah yang mendambakan rahmat-Mu. Mudah-mudahan perkongsian hidup yang dibina ini dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah serta berkekalan hingga akhir hayat.

Amiin ya Rabbal A'lamin.

Menadah tangan memohon keberkatan
Sayu seketika tatkala semua orang menadah tangan berdoa untuk kami berdua



No comments: