“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

12 June 2012

Kuala Terengganu - Bahagian I

Emm...akhirnya setelah beberapa minggu mencari maklumat mengenai Terengganu, saya dan siDia berjaya juga ke sana untuk berbulan madu. Setelah 6 bulan berkahwin, baru minggu lepas kami berjaya melapangkan diri untuk bercuti. Pelan asal memang nak pergi bercuti seawal mungkin selepas berkahwin. Tetapi apakan daya, macam-macam perkara yang perlu dibereskan. Maklumlah, bercuti ini perlukan persediaan. Nak pergi main redah aje boleh, tapi tentu ada masalah yang akan menimpa. Justeru nak bercuti dalam keadaan tenang dan bahagia, maka buatlah persediaan sebaiknya.

Hari Pertama
Kami bertolak dari kampung saya sekitar jam 10 pagi. Inilah kali pertama kami berdua travel bersama. So, rasa teruja yang teramat sangat. Dalam membuat persediaan itu-ini, perkara penting iaitu peta  dan salinan tempahan tempat penginapan yang telah saya cetak, tertinggal di pejabat nun di Pulau Pinang. Nasib baik siDia teruja lihat signboard yang ada di mana-mana dan tidak bertanya mengenai hal itu. Jadi memang memudahkan perjalanan. Tganu kiter...

Melalui Bandar Kuantan

Sesak dengan kenderaan
Cuaca gerimis dan ditambah dengan kenderaan yang banyak (maklumlah cuti sekolah) melambatkan perjalanan. Sekitar jam 4 lebih, kami sampai ke Kuala Terengganu. Kami terus menuju ke Pantai Batu Burok dan check-in di Intan Beach Resort. Resort ni saya pilih menerusi internet kerana memang berhajatkan lokasi penginapan berhadapan pantai. Layanan kakitangannya mesra, keadaan bilik juga bersih dan berbaloi dengan harga.

Intan Beach Resort
Ruang bilik yang luas
Setelah berehat sebentar di bilik, siDia mengajak berjalan-jalan ke bandar. Untung pihak resort menyediakan peta bandar KT yang lengkap (thumbs up for IBR...). Mudah untuk kami mencari lokasi yang ingin disinggah.

Peta...wajib ada
Di Dataran Syahbandar

Setelah pusing-pusing di sekitar Dataran Syahbandar, kami kembali ke Pantai Batu Burok dan menikmati makan malam di kedai makan di situ. Malam itu kami tidak bercadang untuk kemana-mana dan tidur awal. Perjalanan yang lama memang meletihkan tetapi yang penting, dapat simpan tenaga untuk meneroka Terengganu pada hari esoknya.

Bersambung di bahagian II...