“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

14 June 2012

Kuala Terengganu - Bahagian II

Sebelum ke Terengganu, saya banyak menjengah ke blog yang berkaitan dengan perkara menarik dan popular di sana. Justeru, dalam banyak-banyak blog, blog http://berbaloiditerengganukita.blogspot.com sangat membantu. Terima kasih Norhaizan (puan empunya blog). Sejak melayan blognya, semangat saya untuk ke Terengganu makin berkobar-kobar.

Hari Kedua
Kami mulakan hari dengan bersarapan di Gerai Kak Pah (dapat info dari blog di atas). Lokasinya boleh jalan kaki sahaja dari tempat penginapan. Tapi kami, naik keretalah hehe...tak larat.

Nasi lemak (sambal tumis ikan tongkol) untuk siDia dan nasi dagang untuk saya
 Selepas makan, kami menuju ke Pasar Payang. Niat di hati bukanlah untuk membeli-belah. Tetapi Pasar Payang memang lokasi wajib pengunjung Terengganu. Dari Batu Burok ke situ tidaklah jauh. Sekadar dalam 10 minit perjalanan. Tetapi yang merengsakan ialah mencari tempat untuk parkir. Mungkin disebabkan cuti sekolah maka ruang parkir yang ada semuanya penuh. Kami parkir di Dataran Syahbandar dan berjalan kaki sahaja. Lenguh juga walaupun tak jauh (sambil mengeluh) dan siDia sempat mengusik "sekali-sekala excersise kaki tu apa salahnya kan"

Kami cuma membeli keropok untuk keluarga dan key-chain untuk kawan-kawan. Cuba juga mencari kedai tudung tetapi hanya ada 2-3 kedai yang menjual. Itupun fesyen lama. Di tingkat bawah, saya membeli sedikit kuih akok dan siDia membeli buah laici untuk santapan di bilik nanti. Cuaca semakin panas lalu kami mengambil keputusan untuk pulang sahaja. Nak makan tengahari pun, perut masih kenyang lagi.

Disebelah petang, kami keluar mencari gerai ikan celup tepung - makanan pantai popular. Disebabkan saya dah tertinggalkan peta senarai tempat-tempat popular, saya cuba mengingati kembali gerai yang kami ingin pergi. Berdasarkan landmark iaitu di belakang airport Kuala Terengganu, kami cuba mencari. Jenuh juga nak jumpa sebab tanpa peta, anda pasti tak sangka kedudukan airport memang berhampiran pantai (sebenarnya siDia yang berusaha dan sabar mencari. Saya memang cepat fed-up). Rupa-rupanya bila anda sampai di hadapan kawasan airport, ambil jalan di sebelah kanan. Terus susuri jalan tersebut sehinggalah anda tiba di simpang 3 jalan menghadap Pantai Teluk Ketapang. Lihat sebelah kiri. Pasti kelihatan berderet kereta parkir di hadapan gerai dan di situlah rupanya banyak gerai menjual ikan celup tepung (ICT).

Kami singgah di kedai ICT Pok Long yang popular tu. Makan seafood celup tepung sampai kenyang. Cukup puas hati. Terutama mi goreng sempoinya dan ais parut jagung ...ummphh!  Oh ya, bab makan-makan semasa bercuti ni akan saya buat dalam entry khas akan datang. Tunggu ya.

Selepas sesi "penambahan berat badan" tu, kami bersiar-siar di sekitar Pantai Teluk Ketapang dan cuba kenal pasti gerai-gerai yang ada. Di situ juga ada tempat pengingapan iaitu Dara's Inn. Satu perkara yang menghairankan saya, dari Batu Burok sehingga ke Pantai Ketapang, saya tidak pernah lihat ada orang mandi-manda di pantai (Pantai Batu Burok adalah kawasan dilarang mandi). Hairan.

Ronda punya ronda, akhirnya saya ternampak signboard Bukit Tok Beng yang mana di situlah letaknya perusahaan keropok yang popular. Rasa macam nak bersorak gembira. Kakak saya pun selalu beli keropok Tok Beng bila ke mari.

Saya beritahu siDia. Rupanya memang dari tadi lagi siDia mencari kedai ini. Katanya, kawan dia ada bagitau yang keropok buatan di sini memang sedap. Yang menjadi lebih uniknya, kedai inilah satu-satunya kedai keropok yang menggunakan sistem bernombor. Anda perlu ambil nombor dulu jika nak beli keropok rebus, tetapi untuk keropok goreng, anda boleh terus membeli di kaunter.

Jam 6 petang tetapi masih ramai lagi beratur menanti

Happy dapat keropok...terbaekk!!
Lepas dapat keropok, dengan senang hati kami bergerak pulang. Cuaca makin gelap. Gerimis sekali-sekala turun. SiDia tanya, "malam ni nak makan tak?" Saya senyum. Mestilah nak makan. Dah tentu tema bercuti jalan-jalan, makan-makan.

Sebelah malamnya, kami ke cuba ke restoran berhampiran resort iaitu Tenang Seafood2.  Lokasinya bersebelahan Batu Burok Resort. Pelanggannya ramai. Alang-alang dah ke sini, nak juga mencuba menu seafood orang Terengganu. Ternyata memang marvellous. Servis pun cepat.

Ketam masak kicap...delicous!

Selepas makan, siDia ajak berjalan-jalan di tepi Pantai Batu Burok. Suasana malam di situ memang meriah. Banyak gerai makanan di sepanjang jalan. Ada jual jagung bakar (RM3 setongkol), aneka makanan laut celup tepung (harga ikut jenis dan saiz) dan yang paling best, di sini ada restoran A&W. Boleh minum rootbeer float sambil menikmati keindahan pantai waktu malam hehe...

Best...duduk bercanda di tepi pantai
Lama juga kami berehat-rehat di pantai. Sedar tak sedar jam menunjukkan hampir 1 pagi. Dari jauh kelihatan lampu bot mencandat sotong masih berkerlipan. Esok dah nak balik. Sayangnya nak melepaskan waktu berlalu. Hati bahagia sangat.