“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

26 July 2012

Tumis air brokoli

Masuk hari ke-6 berpuasa, saya mula hilang idea nak memasak menu untuk sahur. Pertamanya kerana sudah jemu makan nasi setiap hari. Tetapi siDia memang jenis kena makan nasi. So, tiada pilihan la makan menu lain. Keduanya, saya memang lemah bab memasak. Bukan saya tak cuba mencari resepi tetapi penatlah memasak hari-hari. Kena bangun awal pagi pulak tu (eh eh...saya tak berniat nak mengomel. Cuma kalau ada orang yang rajin masak dok sekali kan syok!)


Semalam, siDia dah bagitau supaya buat lauk simple aje. Dah boring hari-hari makan lauk sambal atau gulai. SiDia minta buat brokoli tumis air. Saya pun ok aje. Lagi senang kerja. SiDia memang suka makan brokoli. Lebih-lebih lagi bila dimasak bersama mee segera atau teman kepada sayuran dalam ikan masam manis. 

Awal dinihari, saya bangun dan mula memasak. Saya rendam sedikit fucuk kering dan suhun yang tersedia dalam peket sebagai pelengkap. Tak sedap sayur air tanpa bahan ini. Sambil menanti ia kembang dan lembut, sebiji bawang merah dan 2 biji bawang putih dikupas dan ditumbuk. Kadang-kadang orang tak suka guna banyak bawang putih kerana baunya. Tapi saya, kalau buat masak air atau sup, memang lebihkan bawang putih. Lebih wangi. Sebagai perasa, saya tumbuk sekali sesudu udang kering. Biasanya saya lebih suka guna ikan bilis. Tetapi bila jengah gerobok, ikan bilis dah abis daaa... Itu yang guna udang kering.

Ada lagi satu bahan saya lupa. Ubi kentang. Sebiji ubi kentang dikupas dan dipotong 6. Sebiji aje? Jangan hairan. Padanlah untuk kami berdua. Bukan ramai nak makan pun. Jadi, ini menu untuk seorang atau berdua ya. Tak sesuai untuk keluarga yang ramai. 

Cara masak pun mudah aje. Tuangkan dua sudu minyak masak ke dalam periuk kecil. Bila minyak dah panas, tumis bawang dan udang kering. Oh ya, ada ketika saya buat masak tumis air ini dengan menumbuk beberapa biji lada hitam bersekali dengan bawang. Selain daripada ia mewangikan tumisan, ia memberi rasa pedas. Tetapi kali ini saya tidak masukkan lada hitam. Bimbang tekak kering disiang hari. Hanya menggunakan sedikit hirisan lada merah yang kurang impak kepedasannya hehe...

Apabila tumisan agak garing, masukkan secawan air dan kentang. Tutup periuk dan biarkan sehingga kentang masak. Agak-agak dah lembut, tambah lagi secawan air dan masukkan fucuk kering. Biarkan dalam 2 minit dalam keadaan periuk ditutup. Setelah itu barulah masukkan brokoli. Untuk pengetahuan, brokoli cepat masak dan lembut. Tidak seperti sepupunya bunga kobis. Jadi, anda jangan ralit (leka). Rasanya dibiarkan 2 minit sudah memadai. Setelah itu, perasakan kuah dengan sedikit garam dan secubit gula (untuk balance). Akhir sekali, saya masukkan suhun dan hirisan lada dan tutup api dapur. Biarkan suhun mengembang (warnanya bertukar menjadi jernih) dan bolehlah dihidangkan.

Tara...ini dia hasilnya.


p/s: Lauk ini kami makan bersama ikan sebelah goreng garing dan telur masin. Kenyang!





3 comments:

Lee said...

Hello Faza, I suka that dish of yours. Looks really delicious. Ada lagi? I think masuk mulut satu spoon, lupa nama mak. Ha ha.
Ada sambal belachan?
Next day masak la chincharu sumbat sambal, ke udang masak lemak with nanas?
If you do, send me telegram, ha ha ha.

Have a great week, and keep a song in your heart.
Best regards,
Lee.

azi said...

Makan masa panas ...mesti sedapkan...:)

FaZa said...

Uncle Lee: Thanks for your compliment...hehe. Next time if I masak-masak menu yang U sebut tu, I'll inform U, ok.

Azi: Betul k.Pah. Makan sekali dengan nasi panas + ikan pekasam lagi best!