“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

28 January 2013

Kota Bharu - Hari Kedua

Awal pagi kami sudah bersiap-sedia untuk ke Rantau Panjang. Hari ini hari Jumaat dan menurut Kak Wan kebiasaannya suasana di Rantau Panjang agak lengang di sebelah pagi. Kami bertolak keluar dan singgah di Pasir Pekan untuk ambil Kak Wan.
 
Selepas berhenti sarapan di Pasir Mas, kami teruskan perjalanan. Berbanding Kuantan, bandar Kota Bharu lebih kecil dan mirip kepada kawasan pinggir bandar. Dari Pasir Mas ke Rantau Panjang mengambil masa setengah jam. Di sepanjang jalan terdapat rumah-rumah kampung dan pekan kecil.
 
Tiba di Rantau Panjang sekitar jam 9.30 pagi. Pengunjung sudah mula datang walaupun deretan kedai baru membuka pintu untuk memulakan perniagaan. Suasana di sini mirip kepada tempat jualan di Padang Besar. Bezanya di sini jumlah kedai mungkin 3x ganda banyaknya dan kita ada pelbagai pilihan untuk produk untuk dibeli.
 
Keseronokkan dapat menjejakkan kaki ke sini membuatkan saya terlupa untuk mengambil gambar sebagai kenangan. Tetapi anda mungkin boleh juga Google untuk mendapat gambaran suasana.
 
Lihat kain tudung bergantungan di belakang Kak Wan
Jika di Wakaf Che Yeh banyak tudung bawal di jual, di Rantau Panjang pula ada banyak pilihan tudung awning. Dari kain t-shirt sehinggalah kepada sifon 2-3 lapis. Trend terkini ialah tudung kristal bergantung. Terasa rugi pula tak snap gambar. Memang langsung tak ingat. Harganya pula lebih murah dan dapat lagi potongan sekiranya dibeli banyak.
 
SiDia membeli jeans Levi's material kepala kain. Harga asal RM40, diskaun RM32. Saya beli 3 helai tudung awning kain t-shirt. Harga asal RM40 dan RM35, diskaun dapat RM28 setiap helai. Sempena nak ke KK bulan Mei nanti, kami juga membeli beg galas Deuter 60+10L dengan harga RM70. Kapasiti dan brand yang sama di Wakaf Che Yeh berharga RM100-150. So, memadailah beli satu sahaja kerana bila ke Vietnam nanti boleh beli lagi. Saya dapat tahu di Vietnam, beg Deuter saiz besar pun baru RM50 kerana Deuter ada kilangnya di sana dan harga sememangnya jauh lebih murah.
 
Balik dari Rantau Panjang, kami singgah ke Wakaf Baru iaitu rumah kakak Kak Wan. Mereka menjamu kami dengan nasi dan pulut kuning. Kek juga ada sempena birthday Cha (Hasya) cucu saudara Kak Wan yang berumur 3 tahun. Keluarga Kak Wan ramah-tamah belaka. Berada bersama mereka terasa seperti dalam keluarga sendiri.
 
Dari Wakaf Baru, kami ke Pasir Pekan untuk menghantar Kak Wan. Untuk pengetahuan, rumah Kak Wan terletak di pinggir Sungai Kelantan. Kami sempat lepak di tepi sungai sambil menikmati suasana petang dengan hembusan angin sejuk yang mengasyikkan.
 
Cha dengan gaya peace...
Next time datang, saya nak berkelah di sini. Lokasi memang menarik. Lebih menarik lagi di pinggir sungai ini boleh memancing.
 
Sampai di hotel kami sudah keletihan. Mata mulai layu dan tidak beberapa lama kemudian zzz....
 
Di sebelah malam, kami sekali lagi ke PCB untuk mencari makan. Asalnya nak makan di Zaeman Nasi Kukus yang famous tu. Tetapi malam ini kedainya tutup. Kami cuba juga meronda di sekitar bandar untuk mencari kedai makan yang happening, tetapi tiada yang menarik hati. Kebanyakkan kedai sini tutup pada jam 7 malam.
 
Di PCB, kami memilih untuk makan di gerai Cinta Selera. Kalau anda perasan, gerai ini agak menonjol dari gerai-gerai lain. Ramai juga yang makan di sini. Kami memesan nasi putih, sup tulang, ikan kembung masak manis (seekor), kangkung belacan dan minuman teh o panas, nescafe panas dan oren ais. Sementara menunggu hidangan sampai, siDia mengambil 2 cucuk sosej dan isi ketam serta 2 ekor ikan kembung saiz L celup tepung yang baru sahaja digoreng. Alhamdullilah...makanan di gerai ini sedap dan segar. Keseluruhan harga RM40.
 
Selepas makan, kami berehat-rehat di pantai sambil menyaksikan bulan dan bintang. Memang leka melihat panorama malam di situ. Sekali-sekala kelihatan cahaya berkelip kapal terbang yang melintas di dada langit. Angin menderu dan ombak kuat menghempas pantai.
 
Apabila jam menunjukkan pukul 11 malam, kami mula mengundur pulang. Seronok ke sini. Satu hari nanti kami ingin datang kembali. 
 

No comments: