“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

28 January 2013

Kota Bharu - Hari pertama

Beberapa hari yang lalu, saya ada terbaca entry tentang jalan-jalan ke Kota Bharu oleh Puan Aziela di sini. Asalnya melihat info mengenai tempat shopping yang ada. Tiba-tiba aje tergerak hati nak ke Kota Bharu. Saya tak pernah ke sana. SiDia juga. Saya call kak Wan bertanyakan tentang apa yang menarik di Kota Bharu. Dia kata kalau nak pergi, timing eloklah sebab kebetulan dia pun pulang sempena cuti umum yang panjang.

Perjalanan ke Kota Bharu terasa sangat lama kerana most all the times kami jumpa hutan di kiri-kanan. Pemandangan mula menjadi menarik apabila kami mula mendaki Banjaran Tititwangsa dengan ditemani udara pagi yang dingin dan nyaman.

Singgah sebentar di Hentian Titwangsa untuk berehat
Setelah berhenti rehat, perjalanan kami diteruskan dengan laluan yang berbelok yang panjang. Kadangkala mendaki, kadangkala menurun. Sampai pening dibuatnya walaupun saya sekadar peneman pemandu. Mungkin disebabkan ini kali pertama melalui perjalanan ke sana.

Kami sampai ke Kota Bharu hampir jam 4 petang. Suasana bandar ketika itu agak lengang. Mungkin kerana cuti umum sempena Maulidurrasul. Selepas makan, kami mencari hotel untuk menginap iaitu Hotel Harmoni yang terletak di Jalan Temenggong.

Hotel ini ialah hotel bajet yang binaan asalnya adalah lot kedai 3 tingkat. Info tentangnya saya perolehi ketika membaca cerita Pn. Aziela. Benar seperti kata beliau, hotel ini bersih dan selesa. Ia mudah ditemui kerana terletak di sebelah kiri selepas bulatan Menara Jam. Bilik yang kami pilih berharga RM65 iaitu bilik berkatil kelamin tanpa tingkap. Walaupun ruang bilik terhad tetapi dengan kemudahan aircond dan water-heater disediakan, saya rasa harga bilik amat berbaloi. Parking tiada masalah. Petak parking banyak di tepi bangunan kedai dan cctv dipasang demi keselamatan kenderaan tetamu hotel. Lokasinya juga strategik. Terletak di pusat bandar dan berhampiran dengan Pasar Siti Khadijah.

Penat dengan perjalanan yang panjang, kami berehat sahaja di hotel petang itu. Lewat petang, kami ke Pantai Cahaya Bulan yang terletak kira-kira 20 minit perjalanan arah utara. Deruan ombak dan hembusan bayu laut menyambut kedatangan kami. Di sepanjang pantai ini terdapat deretan gerai-gerai yang menjual sate bebola dan makanan panas. Dengan perut yang lapar, kami singgah ke gerai Selera Warung untuk mengisi perut.

Suasana petang yang meriah di PCB
Sate bebola dan makanan laut celup tepung
Ketam XL celup tepung RM15/ekor

Selera kami merosot setelah merasa makanan di gerai ini. Ketam tidak segar dan sosnya juga kurang berperisa. Namun kami habiskan juga kerana harga telah dibayar. Selepas makan, kami ke tepi pantai dan berehat menghirup angin malam.

Selepas itu kami pulang ke hotel dan berjanji dengan Kak Wan untuk bertemu. Sementara menunggu Kak Wan, kami duduk di restoran tingkat bawah hotel dan memesan murtabak untuk mengisi perut yang selera sudah terbantut tadi. Tak sangka pula murtabak di situ sedap. Menurut Kak Wan, murtabak itu sangat popular di Kota Bharu dan intinya padat dengan daging dibuat dari daging tempatan.

Makan murtabak bersama teh panas...ummph!
Malam itu, Kak Wan membawa kami ke pasar malam di Wakaf Che Yeh. Perjalanan ke situ kira-kira setengah jam dari hotel. Pasar malam ini seperti uptown di kawasan KL. Pelbagai barang seperti pakaian, tudung, t-shirt jersi, makanan dan beg di jual di sini. Kawasan jualan juga luas dan terletak di belakang lot-lot kedai. Berbeza sekali dengan gambaran saya yang sangkakan pasar ini seperti pasar di Padang Besar.

Di sini saya tidak membeli apa-apa barang. SiDia membeli t-shirt sehelai untuk dipakai esok. Boleh dikatakan harga barang-barang di sini adalah tetap dan tidak boleh ditawar. Rata-rata gerai menjual barang yang hampir sama. Justeru saya sekadar bertanyakan harga dan bandingkan apabila ke Rantau Panjang nanti.

Kami berhenti minum di gerai makanan di situ sebelum pulang ke hotel. Badan masih letih dan mata mula mengantuk. Selesai makan, kami menghantar Kak Wan pulang dan kembali ke hotel.