“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

17 October 2013

Selamat bertemu dunia!

Pejam celik akhirnya kandungan saya meniti minggu-minggu terakhir. Hari ini sudah masuk minggu 36. Seperti kebiasaan, saya ke klinik pagi ini untuk check tekanan darah. Dukacitanya tekanan tinggi (150/90). Entah apalah punca, saya pun malas nak fikir. Memang lately tekanan dah tak stabil. Susah nak dapat bacaan normal.
Saya diarahkan ke hospital untuk rawatan lanjut. Untuk kali ketiga dalam sejarah mengandung ini, saya menaiki ambulans kerana pihak klinik tak benarkan saya pergi sendiri. SiDia follow dari belakang. Memandangkan saya dah pun masuk 9 bulan, mereka terus bawa saya ke wad bersalin walaupun sebenarnya saya belum mengalami apa-apa tanda.
2 hari berada di wad tersebut, tekanan darah saya menurun. Saya dibenarkan pulang pagi esoknya. Hati berasa lapang walaupun risau memikirkan siManja yang berada di dalam. Keadaan dia ok. Cuma Mamanya yang tak ok hehe...
Pagi 1 Oktober. Jam 8 lebih saya menerima lawatan daripada doktor pakar iaitu Ketua Unit Bersalin di sana. Setelah melihat carta perkembangan jantung dan keadaan bacaan tekanan darah saya, beliau mencadangkan agar saya terus bersalin. Dengan segera, saya terus bersetuju. Saya dah rimas ulang-alik ke hospital dan klinik. Kalau siManja ini dah ready untuk dilahirkan, saya sangat setuju.
Setelah bersetuju, tanpa buang masa pihak wad terus menyiapkan saya ke dewan bedah. Ya, saya akan dibedah kerana keadaan saya mungkin lebih serius jika dibenarkan bersalin normal. Saya sendiri tidak kisah. Asal selamat. Yang pasti bersalin normal pun sakit, bersalin bedah pun sakit.
Akhirnya lahirlah siManja saya ni pada jam 10.10 pagi. Syukurlah saya dan dia selamat. Tiada apa-apa masalah sepanjang pembedahan ini dilakukan. Malah saya rasa seperti berada dalam drama berlakon adengan bersalin kerana segalanya berlalu begitu pantas.
Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah kerana memakbulkan segala doa saya selama ini dan memudahkan saya bersalin.  Terima kasih juga kepada semua jururawat dan doktor di wad O&G Hospital Sultan Abdul Halim yang memberi layanan yang baik semasa saya berada di sana. Tiada langsung prejudis yang wujud dalam hati terhadap perkhidmatan hospital kerajaan. Merekalah buktinya.
Untuk siManja Mama yang tersayang, terima kasih kerana bertahan selama 9 bulan berada dalam kandungan. Walau macam-macam dugaan yang kita lalui terutama berkaitan dengan tekanan darah Mama, tetapi kamu tetap membesar dengan sihat dalam rahim Mama.
Selamat datang ke dunia wahai anakku. Mama sayang kamu!
Muhammad Eimran Zulkarnain (kurang 24jam selepas lahir)






 


2 comments:

Mazuriah Mohamed said...

tahniah. lama saya tunggu bila nak keluar cerita baby ni.

FaZa said...

Terima kasih...nanti pelan-pelan saya update mengenainya.