“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

28 April 2011

DIY Bunga Penanggah

Bunga penanggah/rozet selalunya diberikan kepada tetamu istemewa dalam majlis-majlis rasmi. Sejak akhir-akhir ni, sudah menjadi trend untuk memberi bunga ini kepada penanggah yang bertungkus-lumus membantu tuan rumah di majlis-majlis keraian dan kenduri-kendara.

Apabila melihat bunga dulang masa bertunang dulu yang sudah tidak digunakan, saya mula mencari idea untuk mengolahkannya. Sayang pula jika dibiarkan begitu saja. Bunga itu dibeli dan tak sewajarnya dibazirkan. Nak digunakan dalam hantaran perkahwinan, tak menepati tema warna pulak. So, fikir punya fikir jadilah seperti gambar di bawah.
 

Ini bunga asal


Keadaannya setelah dileraikan
Mak saya memang pesan letak wang pada bunga tersebut. Walaupun amaunnya tak seberapa, tapi sekurang-kurangnya orang yang datang menolong nanti akan buat kerja dengan rasa dihargai dan gembira.


Taraa... inilah hasil kreativiti yang tak seberapa tuh...


Saya mungkin akan gunakan pelbagai jenis bunga yang lain sebab masih ada lebihan bunga-bunga deko majlis dulu-dulu. Elok digunakan sebelum rosak. Kalau ada kesempatan, saya akan upload gambar-gambar bunga yang dihasilkan, ok.



No comments: