“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

25 May 2011

Housemate baru

Namanya Farah.

Orangnya masih muda dan cute. Ramahnya boleh tahan. Dia telah menjadi housemate saya sejak hari Isnin yang lalu, secara rasminya. Tidak dinafikan kadang-kala saya rasa janggal bersama dia di rumah. Mungkin kerana masih baru. Perasaan itu tidak boleh disamakan ketika tinggal bersama Lin. Semestinya saya kena terima hakikat itu, dia bukan Lin.

Perkara awal yang saya bagi tau Farah ialah, saya bukan orang yang terikat kepada peraturan. Maksud saya, saya tidak menetapkan apa-apa syarat untuk dia tinggal bersama. Yakni, berkaitan dengan perkongsian melakukan kerja-kerja rumah. Kebersihan ke, kekemasan ke, keperluan membeli barang dapur ke melainkan berkaitan tanggungjawab melunaskan bil utiliti dan sewa bulanan. Kalau rajin, buatlah. Kalau malas, buat dek ajer. Tak perlu nak susah-susah memaksa diri nak jaga kebersihan atau mengemas itu ini.

Saya tidak mengharap apa-apa dari Farah. Jika dia boleh sesuaikan diri, jadi teman bersembang, boleh lepak depan tv sambil jadi pengkritik tv tidak bertauliah, boleh makan bersama sekurang-kurangnya 5 hari seminggu, pun sudah memadai. Demand ke?

Ishk..takde lah. Sekilas ikan di air, saya nampak Farah ni baik budaknya. Harap kami dapat menyesuaikan diri sesama sendiri. Macam hubungan adik-kakak. FIY, dia memang tak de kakak (tunggal perempuan) dan saya pulak takde adik perempuan. Mak dan ayah dia pun peramah dan mesra pula. So, I think we can be good together.


No comments: