“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

10 October 2012

Di telapak kaki bonda

Saya jarang mendapat kesempatan untuk berdampingan dengan Mama sejak tamat bersekolah. Kehidupan saya kian menjarakkan kami berdua tatkala saya mula melanjutkan pelajaran ke IPT. Kemudian saya terus bekerja dari satu tempat ke satu tempat. Sehinggalah sekarang saya menetap di utara.
 
Kesempatan selepas berkahwin dan kembali menetap di rumah sendiri, peluang inilah yang diambil untuk Mama tinggal bersama saya. Mama dah lama teringin nak datang ke utara. Sebelum ini saya berulang-alik ke Penang. So, agak susah untuk bawa dia bersama kerana saya menyewa bilik di sana dan hanya pulang tika hujung minggu. Tapi bila dah dapat kembali ke rumah sendiri, saya rasa inilah masa yang sesuai dia tinggal sekali.

Tinggal bersama orang tua tatkala kita telah dewasa, sangat berbeza waktu kita tinggal bersama mereka semasa kecil. Kali ini, kita pula yang perlu lebih memahami kerenah dan punya kesabaran yang tinggi untuk melayan kemahuannya. Memandangkan telah 12 tahun arwah Baba meninggalkan kami, saya lihat Mama sebagai seorang ibu yang kesunyian yang perlu lebih perhatian dari segi emosi dan fikiran.

Mama saya
Hampir setiap hari Mama akan memasak dan menunggu saya pulang kerja untuk makan bersama. Adakalanya saya tidak benarkan dia memasak. Tetapi kata beliau, dia suka begitu. Jadi saya biarkan sahaja. bimbang kalau disekat, merajuk hati. Walau kenyang makan di pejabat, di rumah saya tetap makan untuk menjaga hati Mama. SiDia pun saya beritahu perkara yang sama. Orang tua kalau dah terasa, susah untuk dipujuk. SiDia saya tu, rajin melayan. Kehendak yang keluar dari bibir Mama, dia segera usahakan. Terutama jika Mama teringin makan sesuatu.

Pernah saya mengingatkan,"Mama tu kena pantang. Bukan boleh makan sebarangan."
Jawab Mama," tak larat nak pantang dah. Time nak sakit, sakit juga."
Saya diam. Dalam hati, kata-kata Mama ada benarnya.

Waktu makan-makan di Kuala Perlis


Seronok tengok Mama berselera

 
Makan ketam masak kicap
Itu time OK. Ada ketika, dia berserabut memikirkan sesuatu, emosinya juga terganggu. Waktu itu, bersedialah "urut" cuping telinga. Kita yang tiada kena-mengena pun termasuk dalam leterannya. Namun saya tidak terusik dengan leteran itu. Biasalah...manusia adalah unik. Tak perlu kita fikir keterlaluan. Memadai hanya menggangap itu perkara normal dan berlaku pada semua orang.

Bagi saya, biarlah saya manafaatkan kesempatan yang ada bersama beliau. Entah dia yang dulu "pergi", atau saya lebih awal daripadanya. Saranan saya, walau anda ada mama atau baba yatau sesiapa pun orang yang anda sangat sayang, hargailah dia ketika masih ada. Tunjukkan kasih sayang anda yang tulus itu. Belailah jiwanya. Kadang-kadang bukan harta yang mereka minta, tetapi sentuhan cinta kita yang dapat menyuburkan hatinya.

No comments: