“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”

26 June 2012

Bunyi krik...krik...

Seingat saya, bunyi krik...krik...(macam cengkerik) kat kereta saya ni memang dah lama. Lebih dari setahun rasanya. Ataupun lebih lama lagi. Tetapi tak pernah saya ambil peduli. Tak pernah buat apapun. Sekadar bertanya pada pomen kereta beberapa kali. Setiap mereka punya jawapan berbeza. Ada yang kata bunyi belting la. Ada yang kata mungkin skru longgar la. Bagi saya pula, selagi tak effect kereta, saya tak bother.

Sehinggalah sesuatu berlaku pada hari sabtu yang lepas. Saya dan family pergi ke rumah adik ipar di Tanjung dawai. Tiba di pertengahan jalan, bunyi krik-krik itu semakin kuat. Seolah-olah bergetar. Dalam masa yang sama, aircond sekejap terasa sejuk...sekejap terasa panas. Bila bunyi itu semakin kuat, langsung tiada rasa sejuk. Saya cemas. Bila lihat temperature, tu dia aihhh...maksimum!

SiDia terus ke bahu jalan dan memberhentikan kereta. Dia suruh kami semua keluar. Apabila enjin dimatikan, kipas enjin pula masih berpusing. Pelik betul. SiDia check paras air dalam bekas putih tu. Kering! Nasib baik kami memang simpan air spare dalam kereta.

Berbotol-botol jugalah air dicurahkan sehingga perlu minta air dari rumah penduduk berdekatan. Kipas enjin  yang ligat berputar akhirnya berhenti apabila enjin mulai sejuk. Rupa-rupanya paip getah air di sebelah atas merekah dan air keluar menerusinya. Memang sejak saya guna kereta hampir lapan tahun lalu tidak pernah sekali paip itu ditukar. Bahkan saya tidak tahu pun ia perlu ditukar.

Berkat pengalaman yang ada, SiDia jadi Macguyver kejap. Paip yang merekah itu dipotong dan disambung kembali kepada lubang air. Disebelah dalam paip memang mulai reput. Wajib ditukar selepas ini. Tak mengapalah, ini hanya sementara untuk sampai ke Tanjung Dawai dan pulang kembali ke rumah.

Bila paip itu siap dipasang, ada lagi air menitik di bawah enjin. SiDia tidak tahu apakah punca. Nampak gayanya, kereta ini wajib berdating dengan pomen esok. Prinsip saya bila berkaitan dengan kereta, jangan biar rosak lama-lama. Takut berjangkit pula.

Hasil pertemuan dengan pomen, didapati water pump bocor. Lebih 4 jam juga kereta saya tersadai di buat pembedahan. Paip air yang merekah, SiDia telah ganti dengan yang baru. Buat sendiri. Cuma untuk water pump itu memang perlu tenaga pakar.

Apa yang penting saya nak beritahu di sini, sekiranya kereta anda kerap mengeluarkan bunyi krik..krik...terutama ketika naik tempat tinggi atau tiba-tiba perlu tekan minyak lebih, maka sila check water hose atau water pump. Mungkin getah hose itu sudah lama dan merekah menyebabkan air keluar. Barangkali juga water pump kereta dah mula nak bocor.  Yang pastinya, sejak kelmarin, kereta saya sudah tiada bunyi itu lagi. Malah mantap dan selesa dipandu. ;-)

Kos:

Water hose  bahagian atas Gen2 RM15 + buat sendiri
Water pump RM130 + upah RM80 = RM210

8 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum. Bunyi krik2 tu mcm bunyi percikan api ye?

FaZa said...

Waalaikumsalam...bukan macam percikan tapi macam bunyi cengkerik (hmm...almost)

Anonymus said...

Bunyi mcm rantai ke

Unknown said...

Ha'a.. Same la kan.. Sebab situasinye saye same dengan citer ni. Bile tekan minyak or naek dier akan berbunyi krik krik..
Brape ye kos sume?

Unknown said...

*naek bukit

FaZa said...

Saya pun dah lupa sebab kejadian lama dah. Tapi yang pasti tak lebih daripada RM200 (harga pada masa tu).

Unknown said...

smaa la ade solution x

Unknown said...

Katun katun.... Hahaga